بهترین فیلم‌های انیمیشنی بتمن و جوکر

در این مقاله تعدادی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی بتمن را معرفی کرده‌ایم که سرشار از داستان‌ها و موقعیت‌ها و شخصیت‌های جذاب و منحصربه‌فرد هستند. به تماشای آن‌ها بنشینید و از داستان‌های جنایی جذابشان لذت ببرید.

وقتی هواداران کمیک بوک‌ها فیلم‌های مارول و دی‌سی را با هم مقایسه می‌کنند، حق دارند که بگویند فیلم‌های مارول موفق‌تر عمل کرده‌اند و تا اینجا جهان سینمایی منسجم‌تر و با برنامه‌تری تحویل مردم داده‌اند. اما وقتی بحث به فیلم‌های انیمیشنی می‌رسد، ورق کاملا برمی‌گردد چون در این حوزه دی‌سی عملکرد به مراتب بهتری داشته.

تعجبی ندارد که بسیاری از فیلم‌های انیمیشنی موفق و مطرح دی‌سی، درباره‌ی بتمن است. بتمن یکی از غنی‌ترین دنیاها را در بین آثار کمیک بوکی دارد و تاریخ پرماجرایی پشت داستان‌هایش خوابیده.

در جهان بتمن بی‌شمار شخصیت فرعی جذاب و چندلایه، تعداد زیادی ضدقهرمان و شخصیت پلید فراموش‌نشدنی و تأثیرگذار، و شهری تاریک و مسحورکننده مثل گاتهام وجود دارد که مخاطبان پرشماری را شیفته‌ی خودش کرده‌. برای همین فیلم‌های انیمیشنی که درباره‌ی بتمن و شخصیت‌ها و داستان‌های بی‌مانندش ساخته شده‌اند، این‌قدر ماندگار و تأثیرگذار و تماشایی از آب در آمده‌اند.

این فیلم‌های انیمیشنی یا اقتباس مستقیم از کمیک‌های بتمن هستند، یا بخشی از یک سریال و جهان سینمایی لایو اکشن، یا فیلمی مستقل و جدا از بقیه‌ی آثار، ولی همگی شگفت‌انگیز و تماشایی ساخته شده‌اند و از باکیفیت‌ترین فیلم‌های انیمیشنی به حساب می‌آیند.

۱. بتمن: جوک کشنده (Batman: The Killing Joke)

  • محصول: ۲۰۱۶
  • کارگردان: سم لیو
  • صداپیشه‌ها: کوین کانروی، مارک همیل، تارا استرانگ
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۶.۴ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۳۹%

همه می‌دانیم که «هالووین طولانی» (The Long Halloween)، «بازگشت شوالیه‌ی تاریکی» (The Dark Knight Returns) و «تیمارستان آرکام» (Arkham Asylum) از بهترین و تأثیرگذارترین کمیک‌های بتمن هستند. ولی جوک کشنده یکی از جریان‌سازترین‌هاست و ماجرایی حماسی روایت می‌کند.

در این کمیک با گذشته و خاستگاه جوکر آشنا می‌شویم؛ طی فلاش‌بک‌هایی می‌بینیم که او یک استند آپ کمدین شکست‌خورده و بی‌استعداد بود که چون نمی‌توانست از این طریق کسب درآمد کند و خرج همسر و فرزندی که در راه داشتند را در بیاورد، راهش به خلاف و جنایت کشیده می‌شد و طی ماجراهایی در یک مخزن اسید می‌افتاد و شکل و ریختش تغییر می‌کرد.

در زمان حال، جوکر نقشه و دسیسه‌ای وحشتناک برای بتمن و گوردون طراحی کرده. جوکر باربارا گوردون را فلج می‌کند، پدرش جیم را می‌رباید و او را به یک شهربازی متروک می‌برد. جایی که جوکر نمایشی دیوانه‌وار از حیرت و ویرانی و وحشت ترتیب داده تا جیم گردون را به جنون بکشاند و به همه ثابت کند هر کسی ممکن است مثل جوکر دیوانه و جنایت‌کار شود. اما بتمن مقابل جوکر می‌ایستد و طی یک درگیری نفس‌گیر گوردون را نجات می‌دهد. در کمیک جوک کشنده با ماجرایی عمیق و تکان‌دهنده و غم‌انگیز درباره‌ی جوکر آشنا می‌شویم و یکی از بدنام‌ترین و جذاب‌ترین ضدقهرمان‌های کمیک بوک‌ها را از زاویه‌ی کاملا تازه‌ای می‌بینیم. این کمیک تأثیر غیرقابل انکاری روی آثار بعد از خودش گذاشت و فیلم‌ها و انیمیشن‌های زیادی به آن ارجاع دادند.

سال ۲۰۱۶ یک فیلم انیمیشنی با اقتباس از این کمیک ساخته شد و به انتظار خیلی از هواداران پاسخ داد، و باورتان بشود یا نه، اولین فیلم دی‌سی با درجه‌بندی سنی R نام گرفت. نقدها و نظرات نسبت به فیلم متناقض بود. بعضی‌ها معتقد بودند که بخش اول فیلم وقت زیادی را تلف می‌کرد و رابطه‌ی بتمن و بت‌گرل را بی‌جهت سمت موقعیت‌های جنسی می‌برد و چیز خاصی هم به قصه‌ی اصلی نمی‌افزود. اما بخش دوم فیلم تحسین‌های زیادی برانگیخت چون به منبع اصلی وفادار بود و ماجرای تاریک کمیک را به تصویر می‌کشید. در هر صورت تماشای بتمن: جوک کشنده برای تمام هواداران بتمن واجب است چون یکی از مهم‌ترین و تاریخ‌سازترین کمیک‌های دی‌سی را دستمایه قرار داده.

۲. بتمن: حمله به آرکهام (Batman: Assault on Arkham)

  • محصول: ۲۰۱۴
  • کارگردان: جی اولیوا، ایتان اسپالدینگ
  • صداپیشه‌ها: کوین کانروی، تروی بیکر، متیو گری
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۵ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۷۵%

این فیلم بیشتر از اینکه یک انیمیشن بتمن باشد، انیمیشنی درباره‌ی جوخه‌ی انتحار است. داستان در دنیای سری بازی‌های کامپیوتری آرکهام می‌گذرد. ددشات، هارلی کویین و تعداد زیادی از اعضای جوخه‌ی انتحار به آرکهام حمله می‌کنند تا اطلاعاتی حیاتی به دست آورند، اطلاعاتی که ریدلر دزدیده. در همین حین بتمن هم درگیر بمبی است که جوکر جایی کار گذاشته و می‌خواهد آن را پیدا کند.

لحظات و موقعیت‌های جذاب و لذت‌بخش زیادی در این انیمیشن حضور دارد و ماجرایش هم که در یکی از معروف‌ترین و شناخته‌شده‌ترین مکان‌های دنیای بتمن می‌گذرد. صداپیشه‌های فیلم همگی عالی ظاهر شده‌اند و مثل هر انیمیشن سینمایی بتمن همه چیزش با هنرمندی و مهارتی مثال‌زدنی به اجرا در آمده.

۳. بتمن در برابر لاک‌پشت‌های نینجا (Batman vs Teenage Mutant Ninja Turtles)

  • محصول: ۲۰۱۹
  • کارگردان: جیک کاستورنا
  • صداپیشه‌ها: تروی بیکر، تارا استرانگ، ریچل بلوم
  • امتیاز IMDb به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
  • امتیاز راتن تومیتوز: ۱۰۰%

این فیلم بر اساس مجموعه‌کمیک سه قسمتی ساخته شده که طی سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ منتشر شد و در آن دنیای بتمن و لاک‌پشت‌های نینجا را به هم مرتبط می‌کردند. در اینجا بتمن به همراه لاک‌پشت‌های نینجا به دنبال شکست دادن رأس‌الغول و شردر است.

حتما با دیدن عنوان این فیلم فکر می‌کنید با یک اثر سطحی و کم‌مایه طرف هستید که صرفا برای هیجان‌زده کردن هواداران کم سن‌وسال ساخته شده، ولی واقعا انیمیشن خوبی است و قصه‌ی درگیرکننده‌ای دارد. امتیازهایش هم که می‌بینید چقدر بالاست. پس مطمئن باشید که ارزش تماشا دارد و وقتتان را تلف نخواهد کرد.

بتمن در برابر لاک‌پشت‌های نینجا یک انیمیشن جذاب و سرگرم‌کننده محصول دی‌سی است که به‌خوبی توانسته دو دنیا را به هم وصل کند و ۸۷ دقیقه لذت و سرگرمی خالص به مخاطبانش بدهد. از آن فیلم‌هایی نیست که دیدنش برای هواداران بتمن واجب باشد یا معانی عمیق و پنهان زیادی پشتش کشف کنید، ولی به هدف اصلی و اولیه‌اش که سرگرمی است می‌رسد و تمام دقایقش را دوست خواهید داشت.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *