حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:تغییر رویکردها باعث افزایش سرمایه اجتماعی آستان قدس رضوی شد

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:تغییر رویکردها باعث افزایش سرمایه اجتماعی آستان قدس رضوی شد
مهر 20, 1398
1115 بازدید

رئیس قوه قضائیه در مراسم معارفه تولیت جدید آستان قدس رضوی گفت: تغییر رویکردها باعث افزایش سرمایه اجتماعی آستان قدس رضوی شد.

به گزارش خبرنگار raisi.ir، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی عصر امروز در مراسم تکریم و معارفه تولیت جدید آستان قدس رضوی که در تالار ولایت حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به اقدامات و تغییر رویکردهای آستان قدس رضوی طی سه سال اخیر، با بیان اینکه منشور هفتگانه آستان قدس رضوی سند بالادستی این نهاد برای تمام اقدامات بوده است، ابراز کرد: تمام راهبردهای آستان قدس طی سه سال اخیر مبتنی بر منشور مقام معظم رهبری بوده است، در راستا عمل به این منشور آنچه ساختار در این آستان نورانی بود تقویت و ساختارهای مورد نیاز نیز تشکیل شده است.

وی ابراز کرد: از جمله برای کمک به محرومان بنیاد کرامت رضوی و معاونت امداد مستضعفین تشکیل شد، برای پیگیری و پایش اقدامات معاون امور راهبردی، برای انسجام بخشی به فعالیت‎های فرهنگی، سازمان فرهنگی تشیکل شد و همچنین معاونت علمی و مرکز امور بین الملل نیز در راستای تحقق این منشور تشکیل شد.

تولیت سابق آستان قدس رضوی با اشاره به تشکیل دفاتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان‌های سراسر کشور، ابراز کرد: ساختار دفاتر استانی آستان قدس، ساختارهایی غیر حجیم و چابک است، در هر استان تنها سه نفر در این دفاتر مرتبط با آستان قدس هستند و بقیه امور با استفاده از ظرفیت خادمیاران رضوی انجام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به اقدامات انجام شده در آستان قدس در راستای محرومیت‌زدایی و کمک به نیازمندان، عنوان کرد: موضوع محرومیت زدایی در آستان قدس با سایر نهادهای امداد رسان کشور متفاوت است، رویکرد آستان قدس در این زمینه استفاده از ظرفیت خادمیاران رضوی و اساس کار توانمندسازی محرومان و مستضعفان است.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون بیش از 200 هزار خادمیار رضوی در سراسر کشور آماده خدمت به محرومان به نام امام رضا(ع) هستند و امروز با تشکیل 2 هزار کانون خادمیاری در کشور، میلیون‌ها خدمت به نام امام رئوف(ع) بدون کوچکترین منتی به نیازمندان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به حضور بنیاد کرامت رضوی در حوادث طبیعی در کنار مردم، ابراز کرد: این بنیاد در امدادرسانی با واکنش سریع چه در زلزله کرمانشاه و چه در سیل استان گلستان از ابتدایی ترین لحظات وقوع حادثه در کنار مردم بوده اند.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به تغییر رویکردهای آستان قدس رضوی در حوزه‌های علمی و اقتصادی طی سه سال اخیر، تصریح کرد: سمت و سو اقدامات دانشگاه‌های علوم اسلامی رضوی و امام رضا(ع) به سوی کادرسازی برای نظام مقدس اسلامی و جهان اسلام تغییر کرده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: رویکرد آستان قدس رضوی در حوزه اقتصادی انجام فعالیت‌ها در راستای گره گشایی از مشکلات مردم و رفع نیازهای استراتژیک کشور بوده است، در همین راستا ظرفیت کارخانجات تولید داروی آستان قدس 2 برابر شده است. به طوری که امروز این آستان 45 درصد داروی مورد نیاز بیماران هموفیلی را تأمین می¬کند و به زودی صددرصد این نیاز را برآورده خواهد کرد.

وی گفت: این تغییر رویکردها هزینه‌های اجتماعی را به سرمایه اجتماعی تبدیل کرده است و نتیجه آن افزایش افزایش نذورات و موقوفات این نهاد مقدس طی سه سال اخیر بوده است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی اقتصادی آستان قدس ابراز کرد: تعداد شرکت‎های زیان ده آستان قدس از 14 شرکت به یک شرکت رسیده که آن شرکت هم طی چندماه آینده به سودهی خواهد رسید و در سال 98، 99 و 1400 پیش بینی می‌شود بخش عمده‌ای از هزینه‌های آستان قدس در بخش اقتصادی تامین خواهد شد.

وی افزود: بیمارستان رضوی اردیبهشت‌ماه 95 از آستان قدس کمک دریافت می‌کرد اما امروز خودکفا شده و در حال راه‌اندازی 11 اتاق عملی است و با توجه به امکانات فراهم شده ظرفیت تبدیل شدن آستان قدس به قطب علمی کشور فراهم است.

وی گفت: با خام فروشی مخالف بودیم، طی سه سال اخیر 70 درصد املاک آستان قدس کمتر از زمان‌های قبل فروخته شده و سعی کردیم سرمایه‌های آستان قدس را حفظ کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد: دولت الکترونیک امروز امری بسیار مهمی است، در گذشته 45 سامانه الکترونیک در آستان قدس بود و 91 سامانه نیز طی سه سال اخیر ایجاد شده، از سامانه غذای حضرتی گرفته تا پاسخگویی به سوالات شرعی.

تولیت سابق آستان قدس رضوی گفت: در توسعه حرم مطهر 20 درصد مسیر تشرف زائران فراهم تر شده است، تمام اقدامات آستان قدس بر اساس کارهای علمی و مطالعات کارشناسی عمیقی بوده است و بنده اعتقاد راسخ به کار کارشناسی دارم.

وی با تأکید بر اینکه آنچه انجام شده با آنچه در شأن این آستان مقدس است فاصله زیادی دارد، آرزوی موفقیت و توفیق برای حجت الاسلام والمسلمین مروی در این سمت کرد و گفت: آنچه خدمت در این مدت انجام شده، بدون تردید از لطف و کرم امام علی بن موسی الرضا(ع) و آنچه کاستی بوده مربوط به بنده است.

برچسب ها آستان قدس رضویابراهیم رئیسیامام رضا(ع)رئیسیمشهد